Dit is hoe je specialisten in de brandbeveiliging werft

Hoe werf je een Monteur Brandbeveiliging? Dat is het vraagstuk dat centraal stond in de samenwerking met Waterland. Benieuwd hoe we deze vacature hebben weten te vervullen? Lees dan verder.

dsc00764
RPO
Success Story

Waterland uit Purmerend is een totaalpartner op het gebied van brandbeveiliging. Denk aan het onderhouden van blusmiddelen, EHBO en AED-materialen en adviseren in veiligheidsvraagstukken.

Binnen de techniek is brandbeveiliging een niche waarin je mensen veelal moet opleiden tot volwaardig REOB-monteurs.

Om een nieuwe monteur op te gaan leiden was Maurice, directeur en eigenaar van Waterland, op zoek naar ambitieus talent uit de regio dat affiniteit heeft met techniek en wil doorgroeien tot volwaardig brandbeveiliging-specialist.

De vacature op de website en op Indeed bleek echter niet genoeg om de juiste kandidaten te bereiken waardoor de vacature inmiddels al een jaar open stond.

Dus, hoog tijd om ons team in te schakelen.

Toen Maurice en PRO RPO elkaar ontmoetten, klikte het meteen. De positieve sfeer bij Waterland kwam duidelijk naar voren in onze samenwerking met Maurice.

Tijdens een vacature-intake op locatie hebben we precies afgestemd wat het profiel moest zijn en wie de perfecte kandidaat is.

We besloten een recruitment marketingcampagne op te zetten om technisch talent in de regio Purmerend aan te trekken.

“De vacature was online overal zichtbaar en uiteindelijk liep er zelfs een geschikte kandidaat zo bij ons binnen na het zien van de video.”

Maurice Witteveen, Directeur en eigenaar | Waterland Brandbeveiliging

Omdat we regionaal zochten naar kandidaten binnen een schaarse, technische doelgroep hebben we besloten ons minder te focussen op harde eisen aan de voorkant, en meer op soft skills tijdens de sollicitatiegesprekken.

Met een helder profiel hebben we een shoot ingepland bij Waterland waarin Maurice met een collega verteld waarom ze bij hem moeten komen gaan werken en wat hun als werkgever uniek maakt.

Deze content hebben we gebruikt in een jobmarketing campagne met als doel binnen vier weken zoveel mogelijk geschikte kandidaten te werven.

dsc00712

Het resultaat? Maar liefst 67 aanmeldingen, waarvan we met zes toppers in gesprek zijn gegaan.

De vacaturevideo ging viraal en leidde zelfs tot spontane sollicitaties van kandidaten die zich direct in de werkplaats kwamen melden.

Door alle kandidaten binnen 24 uur te benaderen, konden we snel het kaf van het koren scheiden. Waterland had daardoor meer dan genoeg keuze om de beste kandidaat te selecteren.

Binnen enkele weken hadden we een gemotiveerde kandidaat geplaatst en het ziet ernaar uit dat we drie maanden later nog een extra monteur uit deze campagne kunnen aannemen.

De succesformule van deze opdracht:

  • Jobmarketing via Facebook en Instagram om snel veel kandidaten te bereiken
  • Opvolging binnen één werkdag door onze recruiters om snel het kaf van het koren scheiden
  • Vacature video met de directeur die je haarfijn uitlegt waarom je bij hem moet komen werken
  • Focus op vaardigheden en culture fit in plaats van enkel harde eisen om regionaal specialistische rollen te vervullen

Ben jij ook benieuwd wat de succesformule is voor het vervullen van jouw vacature?

Plan een verkennend gesprek in en leg je recruitment-vraagstuk aan ons voor.

Resultaten

Sollicitanten

67

Kosten-per-sollicitant

€7,66

Time-to-hire

35 dagen

Plaatsingen

2